تاریخچه روابط عمومی در ایران

شیوه نـوین روابط عمومی در ایـران با ملی شدن صنعت نفت هـمزمان است ، سپـس وزارتخــانه ها و سازمانـهای زیادی به منظور نشر اخـبار و ارائه عملـکرد انجـام شده و ارتباط مردمـی و تسلط برافکار عمومی و ایجاد ارتباط با رسانه های همگانی نیاز خود را در این زمینه احساس کرده و روابط عمومی را به شکل نخستین آن آغاز کردند.

 

نخستین روابط عمومی در ایران به طور رسـمی در مرداد ماه سال 1332 شمسی در شرکت سابق نفت ایران آغاز به کار کرد واولین گردانندگان آن دکتر نطقی استاد علوم ارتباطات و شاعر ونویسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند که بعدا استاد ابوالفضل مرعشی نیز به این جمع پیوست .

 

در بسیاری از سازمانها و ادارات تا سال 1345 اداراتی به نام تبلیغات و انتشارات و یا انتشارات و اطلاعات فعالیت می کردند که از این تاریخ به بعد نام این ادارات به روابط عمومی تغییرکرد.در سـال 1345 مسئولان شرکت ملی نفـت ایران ، موسسه مطبـوعاتی کیـهان ، دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردی وقت به فکر تاسیـس یک مرکز آموزش عالی برای رشته روابط عمومی افتادند .

 

این مرکز یک سال بعد افتتاح شد و بیش از صد نفر دانشجو از میان فارغ التحصیلان دوره دبیـرستان را جهت تحصیل در دوره لیسانس روابط عمومی پذیرفت این مرکز درآغاز نام مؤسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی را برای خود برگزید .

 

این مؤسسه پس ازچندی نام ( مؤسسه علوم ارتباطات اجتماعی ) را به خود گرفت و بعدها به ( دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی ) تغییرنام داد و تا سال 1358 به فعالیت مشغول بود . درطول 13 سال فعالیت این دانشکده نزدیک به هزار نفر موفق به اخذ مدرک لیسانس روابط عمومی از آن شدند .

خط مشی انجمن روابط عمومی ایران

1-      مساعدت به تداوم، گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی – ایرانی در ارتباطات انسانی با تکیه بر افکار عمومی و کمک به رشد این صفات مشخصه فرهنگی در مقابل دیگر فرهنگها

2-      توجه جدی به انجام تحقیقات علمی و تخصصی در زمینه ارتباطات اجتماعی و سازمانی در متن تاریخ و فرهنگ متکی بر ارزشهای پایدار میهن اسلامی

3-      کوشش سنجیده و سازمان یافته برای توسعه مبانی نظری و تکنیکهای علمی روابط عمومی با استفاده از برنامه های آموزشی مناسب و با تاکید بر روشهای افکارسنجی موثر.

4-      تلاش مجدانه برای یافتن جایگاه واقعی روابط عمومی در دستگاههای مختلف و تبیین و تثبیت منزلت حقیقی این حرفه در حیات اجتماعی کشور.

5-      معرفی و تثبیت شان حرفه ای انجمن به عنوان داوری موجه و ارزیابی منزه، دلسوز و باانگیزه در کنار واحدهای روابط عمومی با هدف ایجاد همفکری و همکاری بین آنها و مراجع موثر در تقویت و موفقیت روابط عمومی ها.

6-      برگزاری منظم گردهمایی های مقطعی و فصلی اعضا انجمن در جهت پیگیری خط مشی ها و تحقق اهداف اعلام شده.

7-      آگاهی از وضعیت تحصیلی، تجربی و حرفه ای مدیران، کارشناسان، دانش آموختگان، محققان و صاحبنظران علوم ارتباطات اجتماعی به ویژه روابط عمومی با استفاده از ابزارهای مناسب و کارآمد مانند بانک اطلاعاتی، آرشیو تخصصی و روشهای پیشرفته آماری به منظور برقراری ارتباط مداوم در مسیر تبادل اطلاعات، مهارتها و قابلیت ها، همچنین رشد، شکوفایی و تکمیل تواناییهای دست اندر کاران و علاقه مندان.

8-      اندیشه و تلاش برای هدایت کارشناسان و متقاضیان ذیصلاح در عرصه روابط عمومی به مجاری مناسب و اشتغال آنان در مراکز مربوط.

9-      ایجاد فرهنگ تقدم اهداف سازمانی نسبت به مقاصد شخصی به منظور پیشبرد برنامه ها و دستیابی به اهداف تعیین شده دستگاههای اداری و اجرایی.

10-  فراهم سازی زمینه برای انعکاس واقعی اخبار و اطلاعات و اظهارنظر مستند همراه با تاکید بر صفات اخلاقی در روابط اجتماعی و سازمانی، چون صراحت، صداقت و صمیمیت در رفتارهای جمعی.

11-  اجرای برنامه های آموزشی و تحقیقی از طریق تشکیل کلاس یا با روش مکاتبه ای یا با یازی گرفتن از محققان و مدرسان شایسته و ذی صلاح در این رابطه.

12-  تشکیل سمینارها و سخنرانیهای آموزشی و گفت و شنود با انگیزه آموزشی در زمینه های مربوط.

 

اساسنامه انجمن روابط عمومی ایران



فصل اول - کلیات
فصل دوم ـ ارکان انجمن
فصل سوم � وظـایف و فعالیت ها
فصل چهارم ـ عضویت
فصل پنجم ـ امور متفرقه


 فصل اول - کلیات

ماده (1) هدف : با توجه به اهمیت نقش ارتباطات اجتماعی در جهان امروز ، انجمن روابط عمومی ایران با هدف شناساندن نقش روابط عمومی به مردم و تلاش در جهت توسعه روش های علمی و اجرایی در چهارچوب اهداف نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می گردد .

ماده (2) انجمن روابط ایران که از این بس دراین اساسنامه انجمن نـــامیده می شود یــک انجمن اجتماعی ـ فرهنگی ـ تحقیقاتی ـ تخصصی است .

ماده (3) انجمن مؤسسه ایست غیر انتقاعی و منابع آن از طریق حق عضویت ، هدایا و کمکها تامین گردیده و ازتاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی خواهد بود و رئیس هیات مدیره آن نماینده قانونی انجمن می باشد .

ماده (4) مرکز انجمن در تهران خیابان ولیعصر ـ بالاتر از پارک ساعی ، جنت بوستان روابط عمومی ، کوچه مهرتابان ، پلاک 7 است که با پیشنهاد هیئت مدیره انجمن و تصویب کمیسیون ماده 10 قانون احزاب می تواند درسایر شهرها شعبه یا دفتر تاسیس نماید .

ماده (5) انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نا محدود تشکیل می شود .
فصل دوم ـ ارکان انجمن

ماده (6) ارکان انجمن عبارتند از : مجمع عمومی ، هیات مدیره ، بازرس ، کمیته ها و دبیرخانه

ماده (7) مجمع عمومی با شرکت اعضای پیوسته انجمن تشکیل می گردد .

ماده (8) مجمع عمومی بردو نوع است : عادی (سالانه ) و فوق العاده

الف ) مجمع عمومی عادی هرسال یکبار درسه ماهه اول هرسال تشکیل می شود .

ب) مجمع عمومی فوق العاده در مواقع ضروری با تصویب و دعوت هیات مدیره و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته و به دعوت هیات مدیره تشکیل می کردد.

ماده (9) جلسات مجمع عمومی و فوق العاده ( باستثنای مورد مذکور درماده (30) با حضور حداقل نصف به اضافه یک عضو پیوسته تشکیل می گردد . برای اتخاذ تصمیم ( به استثنای مورد مذکور ماده (33) رای موافق اکثریت نسبی عده حاضر ضرورت دارد .

تبصره (1) درصورتی که در جلسات مجمع عمومی اکثریت حاصل نشود هیات مدیره برای بار دوم اقدام به دعوت خواهد کرد و جلسه مجمع با تعداد اعضای حاضر رسیمت خواهد یافت . تاریــخ دعوت مجدد نباید زودتر از21 روز و بیش از30 روز ازتاریخ اولین دعوت باشد .

تبصره (2) جلسه مجمع عمومی ابتدا به ریاست مسن ترین عضو حاضر درمجمع تشکیل شده و بلافاصله اقدام به انتخاب یک نفر رئیس و یک نفردبیر برای اداره جلسه خواهد کرد .

ماده (10) وظایف مجمع عمومی عادی بقرار زیر است :

الف ) استماع گزارش سالانه فعالیتهای انجام یافته و بررسی اقدامات هیات مدیره

ب) تصویب تر از نامه و بودجه انجمن

ج) تعیین خط مشی کلی انجمن

د) انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس

ه) رسیدگی به پیشنهادهای اعضا

و) انجام سایر اموری که طبق مقررات اساسنامه و آئیـن نامه های اجرایی به عهده مجمع عمومی گذاشته شده است .

ماده (11) وظایف مجمع عمومی فوق العاده بقرار زیر است :

الف ) تغییر مواد اساسنامه

ب) کلیه اموری که درصلاحیت مجمع عمومی عادی است .

ماده (12) هیات مدیره مرکب از7 نفر است که هر سال یکبار در جلسه مجمع عمومی با رای مخفی از میان اعضای پیوسته انتخاب خواهد شد .

تبصره (1) درجلسات مجـمع عمومی علاوه بر7 نفر اعضای هیات مدیره بـرای انتخاب 3 نفر اعضای علی البدل نیز بطور جداگانه اخذ رای خواهد شد ، ودر غیاب اعضای اصلی جانشین بـه ترتیب تقدم آرا می توانند درجلسات هیات مدیره شرکت کنند . ( در صورت تساوی آرا به حکم قرعه عمل خواهد شد .)

تبصره (2) حضور اعضای علی البدل در جلسات هیات مدیره به عنـوان ناظر یا مشاور بدون حق رای بلامانع است .

ماده (13) هیات مدیره در نخستین جلسه ازمیان اعضای خود یکنفر رئیس یکنفرنائب رئیس، یکنفر خزانه دار ، یک نفر دبیر ویک نفرمسئول کمیته ها با اکثریت آرا انتخاب خواهد کرد .

تبصره (1) رئیس هیات مدیره ضمنا عنوان رئیس انجمن راخواهد داشت .

تبصره (2) هیچیک از اعضا نمی تواند بیش از دودوره متوالی به ریاست هیات مدیره برگزیده شود .

ماده (14) رئیس هیات مدیره بالاترین مقام اجرایی انجمن و مسئول اجرای تصمیمات مجامع عمومی وهیات مدیره می باشد .

ماده (15) جلسات هیات مدیره با حضور حداقل 5 نفر رسمیت یافته وتصمیمات با اکثریت چهارنفر معتبر خواهد بود . تبصره : هیات مدیره مکلف است حداقل هر ماه یکبارتشکیل جلسه دهد .

ماده (16) چنانچه هریک از اعضای هیات مدیره که سه جلسه متوالی ویا پنج جلسه متناوب بدون عذرموجه در جلسات هیات مدیره شرکت نکند مستعفی شناخته می شود .

ماده (17) هیات مدیره موظف است برای تشکیل مجامع عمومی (عادی وفوق العاده ) از طریق ارسال دعوت نامه با وسایل مقتضی ودرصورت لزوم با درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار موضوع تشکیل مجمع و دستور جلسه را به اطلاع اعضای انجمن برساند بطوری که درهرحال ازتاریخ ارسال دعوتنامه تا تشکیل مجمع حداقل 21 روز فاصله باشد .

ماده (18) هرگاه طبق تبصره 1 ماده 9 تشکیل مجمع عمومی فوق العاده لازم باشد هیات مدیره مکلف است ظرف یک هفته طبق ماده 17 اقدام به دعوت اعضا بنماید .

ماده (19) اسناد و اوراق بهادار و افتتاح حساب جاری ومعاملات بانکی و هرگونه اسناد و نوشته هایی که متضمن هر نوع تعهد مالی باشد با امضای خزانه دار ورئیس انجمن معتبرخواهد بود .

ماده (20) کلیه در آمـدها و هزینه های انجمن در دفاترقانونی ثبت و شرح و بیـلان آن درپایان سال مالی به کمـیسیون ماده 10 قانون احـزاب ارسال خواهد شد .

ماده (21) وظایـف هیات مدیره به قـرار زیر است :

الف ) اجرای مفاد اساسنامه و مصـوبات مجـمع عمومی

ب) اتـخاذ تصمیم در مورد امـورمالی انجمن

ج) تعیین شرایط استـخدامی کارکنان انجمن و تعـیین میزان حقوق و مزایا و حق الزحمه آنان .

د) اخذ اعتبار ، قبول هدایا ، دریـافت حق عضویت و تامین منـابع مالی انجمن

ه) اخذ تصمیم درمورد افتتاح حساب در بانکها

و) تاسیس باشگاه و مراکز اجـتماع اعضای انجمن و تشکیل جلسات سخنرانی ، کنفرانسها و سمینارهای مربوط

ز) دعوت مجمع عـمومی طبق مقررات این اساسنامه

ح) تهیه گزارش سالانه و تراز نامه جهت تـقدیم آنها به مجمع عمومی

ط) اقامه دعوی از طرف انجمن و جوابگویی به دعاوی اشـخاص حقیقی و حقوقی علیه انجمن در کلیه مراجع

ی) تهیه و تدوین آیین نامه های اجرایی اساسنامه انجـمن و سایرمقرراتی که جهت نیل به هدف های انجمن لازم است . ک) نظارت بر فعالیتهای کمیته ها ل) انتـخاب و معرفی نمایندگان انجمن به مجامع بین المللی

ماده (22) مجـمع عمومی یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی البدل ، به منظور بررسی و نظارت بر امور انجمن و ارائه گزارش به مجمع به مدت یکسال انتخاب می نماید .

ماده (23) کمیته‌ها : انجمن دارای کمیته هایی بشرح زیر خواهد بود که مسـئولان هریک ، در اولین فرصت ازمیان اعضای پیوسته انجمن به وسیله هیات مـدیره انتخاب خواهد شد:

1) کمیته روابط عمومی

2) کمیته روزنامه نگاری

3) کمیته عکاسی و فیلمبرداری خبری

4) کمیته تبلیغات و انتشارات

5) کمیته رادیو و تلویزیون

6) کمیته عضویت و ارزشیابی

7) کمیته آموزش و تحقیق

8) کمیته تعاون و رفاه

تبصره � هیات مدیره می توانند در صورت لـزوم کمیته های جدیدی نیز تشکیل داده و یا تغـییراتی در کمـیته ها بوجود آورد .

ماده (24) هیات مـدیره آئین نامه مربوط به تشکیلات و نحوه فعـالیتهای هر یک از کمیته ها را تصویب خواهد کرد . ماده (25) دبیرخانه : انجمن دارای دبیرخانه ای است که زیر نظر و با مسئولیت دبیر انجمن اداره می شود .

ماده (26) وظایف دبیر انجمن به قرار زیر است :

الف ) اداره دبیر خانه انجمن .

ب) جمع آوری و تمرکز صورت جلسات و آرای هریک از ارکان انجمن .

ج) ثبت نام اعـضای انجمن با توجه به شرایط و مقررات مندرج در اساسنامه و آئین نامه های مـربوط .

د) انجـام امور مکاتباتی ارجاعی ارکان مختلف انجمن .

ه) انجام امور محوله از طرف هـیات مدیره .


فصل سوم � وظـایف و فعالیت ها

ماده (27) به منـظور نیل به هدف های آمـده در ماده (1) این اساسنامه ، انجمـن اقدامات و فعالیت های زیر را به عمل خواهد آورد .

الف ) ایـجاد و تحکیم روابط اجتماعی ـ تحقیقاتی و آموزشی و تبادل نظر بین متخصصان و سازمان هایـی که فعالیت های آنها به نحوی از انحا با هدف های انجمن ارتباط دارد .

ب ) کوشش در افزودن دانش و اطلاعات متخصصان و صاحبنظران کشور و آشنــاساختن آنها با تازه ترین پیشـرفت های مربوط به رشته های عـلوم ارتباطـات اجتماعی و هنری از قبیل روابط عمومی ، روزنامه نگاری ، ارتباطات انسانی ، رادیو ، تلویزیون ، گرافیک و طراحی .

ج) همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه دبیرخانه شورای هماهنگی تبلیغات دولت .

د) همکاری با وزارت فرهنگ وآموزش عالی و دانشـگاهها و مؤسـسات آموزش عالی در جهت اهداف انجمن .

ه) ایجاد روابط علمی فرهنگی با مجامـع بین المللی علوم ارتباطات اجتماعی مشابه در سایر کشورها .

و) همکاری با سازمان های دولتـی و خصوصی در جهت گسترش علوم ارتباطات اجتماعی و کمک بـه حل مسـایل مربوط به آنان .

ز) برگزاری سمینارها و کنفرانس های علمی ، آموزشی ، تحقیقاتی و تخصصی درداخل وخارج از کشور .

ح) تشکیل کلاسها و دوره های تخصصی درسطوح مختلف .

ط) جمع آوری اطلاعات و مدارک علمی و انتشار نشریات حاوی پیشرفت های علمی و فنی و تحقیقاتی در رشته های مربوط به علوم ارتباطات اجتماعی و همکاری با سازمانهای دولتی و خصوصی درمورد تالیف ، ترجمه و نشرمجلات و کتب مربوط به این رشته .

ی) اعزام هیات های کارشناسی به خارج از کشور درموارد ضروری .

فصل چهارم ـ عضویت

ماده (28) عضویت در انجمن بردو نوع است :

الف ) عضویت پیوسته ، شامل اشخاصی است که معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و دارای لااقل یکی از شرایط ذیل باشند :

1. لیسانس رشته ها و گرایش های علوم ارتباطات اجتماعی

2. دانشجویان علوم ارتباطات اجتماعی که70 واحد درسی گدرانده باشند .

3. سابقه دوسال تصدی پست مدیریت اداره ، دفتر ، واحد روابط عمومی

4. گذراندن دورهای آموزشی عـلوم ارتباطات اجتماعی معادل کاردانـی از مؤسسات معتبر رسمی .

ب ) عضویت افتحاری :

شامل اشخاصی است که به پیشبرد هدف های انجمن علاقمند بوده و کمکهای مؤثر و ارزنـده ای نموده باشند .
فصل پنجم ـ امور متفرقه

ماده (29) انجمن با تصــویب مجمع عمومی و مقامات ذیصلاح می تواند به هرگروه داخلی ویا بین المللی که هدفشان مشابه هدف های انجمن است ملحق شود .

ماده (30) انـحلال انجمن با رای موافق دوسوم کلیه اعـضای پیوسته صورت خواهـد گرفت . مجمع عمومی که رای به انحلال انجمن می دهد در همان جلسه مدیر یا مدیران تصفیه را معین خواهد کرد .

ماده (31) درصورت انحلال اموال انجمن اعم از منقول و غیر منقول به وسیله مدیر یا مدیران تصفیه به یکی ازمؤسسات آموزشی یا تحقیقاتی کشور واگذار خواهد شد .

ماده (32) هرگونه تغییری درمفاد اساسنامه با اکثریت دوسوم اعضای مجمع عمومی صورت خواهد گرفت .

ماده (33) هرگونه تغییری درمتن اساسنامه یا کادر هیات مدیره پس از تصویب مجمع عمومی و تایید کمیسیون ماده 10 قانون احزاب معتبر خواهد بود .

ماده (34) این اساسنامه در34 ماده و 8 تبصره به تصویب مجمع عمومی انجمن در تاریخ 27/2/1370 رسید .