روابط عمومی بعد از انقلاب

وضیعت علمی روابط عمومی بعد ازانقلاب

پس ازپـیروزی انقلاب اسـلامی دولتمردان ومدیرانی که در ابتـدا مسئـولیت اداره سازمانها را پـذیرفته بودند ، با توجه به وجود عوامل گوناگون ، چندان توجهی به فعالیتهای روابط عمومی نکردند . به تدریج که کارها و مؤسسات و سازمانها به روال عادی بازگشت و جریان امور سیر طبیعی خود را در مدیریتها آغاز کرد کمبود فعالیتهای روابط عمومی در آنها احساس شد .

 

درطول مدت جنگ دوره های کوتاه مدت و بلند مدت آموزش روابط عمومی به وسیله مرکز آموزش مدیریت دولتی برای آموزش کارمندان مشغول به کاردردفاتر روابط عمومی مؤسسات دولتـی و غیردولتی تشکیل شد . رشته روابط عمومی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از فهرست آموزش عالی حذف شده بود ، درسال 1368 با تلاش دلسوزانه ومجدانه دکتر معتمدنژاد و دکتر حمید نطقی و سایر اساتید این رشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی که نام جدید آن همان دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی بود ، بازگشوده شد .

 

پس ازچند سال دانشگاه آزاد اسلامی نیز رشته علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش روابط عمومی را برای نخستین بار در واحد تهران مرکزی تاسیس کرد . دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در شاخه ارتباطات بدون گرایش روابط عمومی ، دوره کارشناسی را برگزار می کند که دست اندرکاران روابط عمومی مصرانه از مسئولین این دانشگاه انتظار دارند که به برگزاری رشته روابط عمومی توجه بیشتری در این دانشگاه بشود . علاوه بردانشگاههای فوق ، دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درمرکز آموزش فرهنگ ، دوره کاردانی روابط عمومی را از سال 1377 آغاز کرده است . علاوه برمقاطع تحصیلی فوق ، ادارات کل روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمانها با همکاری انجمن روابط عمومی ایران به تشکیل دوره های آموزشی روابط عمومی برای کارمندان خود اقدام نموده اند . پس ازآن که سازمان امور اداری و استخدامی کشور آئین نامه دفاترروابط عمومی را تصویب کرد، در سال 1370 به منظور تشویق مسئولان روابط عمومی نخستین مراسم انتخاب روابط عمومی نمونه در تهران برگزار گردید و به چندین دفتر و واحد روابط عمومی ، جوایزی اهدا شد و ریاست جهموری وقت برای تشویق مدیران نمونه روابط عمومی، جوایز فرهنگی و مادی با ارزش اختصاص دادند .

 

از آن زمان به بعد تقریبا همه ساله روابط عمومی های برترانتخاب و تشویق می گردند . ریاست جهموری و اعضای هیات دولت به تبع آن مدیران کشور اکنون به روابط عمومی به عنوان یک رشته فعال درتشکیلات مملکتی می نگرند و با اختصاص امکانات و بودجه به گسترش این واحدها و افزایش توان اجرایی آنها کمک های فراوانی کرده اند .

 

اکنون درکشور به حرفه روابط عمومی همچون یک حرفه حساس ، مهم ، پر مسئولیت و تعیین کننده نگریسته می شود .

 

روابط عمومی در جهان

پیدایش روابط عمومی نوین درجهان

اصطلاح روابـط عمومی به مفهوم کنونی نخستین بـار در سال1897 در سالنامه یـک مؤسسه راه آهن آمریکا مطرح شد و فعالیت آن بـه شکل کنونی اززمانی آغاز شد که مؤسسه های اقتصادی ودولتها افکارعمومی رادرسرنوشـت خود مؤثردانسته ودریافتند که فقط ازطریق روابط عمومی است که می توان اذهان عمومی را مجذوب کرده و به فعالیت خود رونق بخشند. در سال 1964 میلادی فاینانشنال تایمز از(روابـط عمومی) به عنوان صنعتی بـزرگ نام بـرد .

هم اکنون روابط عمومی بویژه دررشتـه هایی مانندعلوم اجتماعی و مدیریـت مقام والایی کسب نموده وبـه عنوان یکی از شعب تخصصی علوم اجتماعی در دانشگاهها تدریس می شود. هرچند روابط عمومی پیشینه ای به اندازه کل تاریخ دارد اما ابزارهایی که در این جهت مورد استفاده قرارگرفته شاهد تغییر وتحولاتی عمیق بوده است .بخصوص بعد از جنگ جهانی اول تـوجه خاصی به روابط عمومی علمی شد ودر سالهای بـعد از جنگ دوم جهانی به این اهمیت افزوده شد .

با نگاهی اجمالی بـه تاریخ روابط عمومی می توان گفت :

آغازروابـط عمومی بـه شکل سیستماتیک در سالهای 1900 به بعد شکل گرفت . مرحله اول از 1900 تا 1914 میلادی بود ودراین سالها از یـک سو فساد ماموران مقامات دولتـی آمریکا موجب شد که جامعه درصدد رسوایی آنها بر آید و از سوی دیـگر سازمانها ومؤسسات تلاش می کردند با انتشار مطـالبی در روزنامه ها اعمال واقدامات خود را در نـظرمردم بـا آب و تاب بیشتـری منعکس نمایند .

مرحله دوم به سالهای 1918-1914 میلادی بر می گردد ، دراین سالها دولت آمریکا درگیر مسائل جنگ جهانی اول بـود وسعی می کرد تا مقاصدجنـگی وخواستهای خودراتوسط روابـط عمومی مرتبط با مردم قراردهد .

مرحـله سوم دوره تـکامل روابـط عمومی در آمریکا بـه شـمارمی رود و بـه سالـهای 1929 – 1918 برمی گردد . در ایـن سالها مؤسسات صنعتی بـرای معرفی خود بـه انتشار مطالب وسیـع ، گسـترده و دامنه داری دست زدندزیرا برای آنها در جنگ اول به اثبات رسیده بود که ارائه مطالب درباره موضوعی خاص درصورتی که از روی واقع بینی و بصیرت باشد افکار عمومی را تغییر داده و درجهت مثبت یا منفی سوق می دهد .

( لیوی لی )خبرنگار اقتصاد مطبوعات آمریکا نخستین کسی بـود که دفتر روابط عمومـی را به شیوه نوین امروزی درشهر نیویورک درسال 1906 تاسیس کرد وازهمین روبـه پـدر روابط عمومی درسراسرجهان معروف است واصول تکنیکی راکه امروزه کارشناسان روابط عمومی بـه کار می بـرند ابداع نمود واعتماد داشت تبلیغ و انتشار مطالب درباره شخص یـا سازمانی در صورتی کـه با عمل صحیح تایید و پشتیبانی نشود بی فایده خواهد بود .

انجمن جهانی روابط عمومی

درسال 1955 به منظور برقراری ارتباط بین دست اندرکاران وعلاقمندان روابـط عمومی درسطح جهان و بـاهدف توسعه و پیشرفت ایـن رشته و ایجاد نهادهای بین المللی وتخصصی برای هماهنگی تـلاش ها وتبادل تجارب بین همه کارگزاران روابط عمومی درسطح جهانی واز میـان برداشتن مشکلات و موانع آن وتلاش برای افزایش اهمیت ، ضرورت وجایگاه روابط عمومی در تحقق اهداف مدیران وسازمان ها،انجمن تخصصی به نام ( انجمن جهانی روابط عمومی ) بوجود آمد.

این سازمان جهانی تاکنون بـه عنوان فراگیرترین واثرگذارتریـن سازمان حرفه ای وتخصصی روابط عمـومی درسطح جـهان شناخته می شود و بـا فعالیت ها و اقدامات گوناگون درتوسـعه وتکامل ایـن رشته بسیار مؤثر بوده است .

تلاش های این سـازمان جهانی در طول 46 سال عمر خود باعث شده است فعالیت های روابط عمومی از سوی مدیـران به عنوان اقدامات مدیریتـی حساس ، پراهمیت و ضروری شناخته شده و عملـکردها درسطح کارشناسانه ترین ، مطلوب تر و نوآورانه تری انـجام گیرد.وافق های تازه تری پیش روی آن به نسبت سایر عرصه های مدیریت گشوده شود.

کنگره جهانی روابط عمومی

کنـگره جهانی روابط عمومی هرسه سال یـک بار در یکی از کشورهای جهان از سوی انجـمن جهانـی روابط عمومی، انجمن های قاره ای، ملی و مؤسسات روابط عمومی با شرکت صدها کارشناس ، استاد و پژوهشگر روابط عمومی تشکیل می شود.

در این کنگره روندها وچشم اندازهای آینده روابط عمومی ومسائل و مشکلات جهانی، قاره ای و ملی آن مورد تـوجه و تجزیه و تحلیل قرار مـی گیرد و سمت و سو وافق های حرکت روابط عمومی توصیه و ترسیم می شود.

در حقیقت اقدامات این کنـگره و مسابقه دوسالانه جهانی روابط عمومی مکمل یکدیگر می باشند و ازتلاشهای توسعه بخشی روابط عمومی است‌که ازسوی انجمن جهانی روابط عمومی درکنار سایر فعالیت های این انجمن صورت می‌گیرد .

تاکنون پانزده کنگره جهانی روابط عمومی در پنج قاره جهان برگزار شده است.

 

لیست مقالات رسیده به دفتر انجمن


نویسنده

نام  مقاله

فیروزه عسگری

روابط عمومی امروز در سیطره وبلاگ نویسی

دکتر سید محمد اعرابی و دکتر مرجان فیاضی

هماهنگی استراتژی روابط عمومی با استراتژی سایر عناصر سازمانی

مصاحبه کننده:فیروزه عسگری

گفتگو با آقای دکتر باقر ساروخانی

میرزا بابا مطهری نژاد

تحلیلی بر پیام رئیس جمهور به نشست روابط عمومی

ابوالقاسم حکیمیان

هزینه یابی بهینه در گردهمایی های علمی و آموزشی روابط عمومی

فیروزه عسگری

نقش روابط عمومی در توسعه تفاهم اجتماعی

سهیلا ذکایی

دولت الکترونیک دولتی ایده آل

جواد قاسمی

نمایشگاه جهانی سبیت Cebit

ابوالقاسم حکیمیان

آینده روشن در گرو تغییر و تحول اقتصادی

محمد امامی

به نوسازی شیوه های ارائه خدمات بیاندیشیم

دکتر علیرضا صفوت نیا

اگر می خواهید آسوده و خوش خلق باشید

مصاحبه کننده : فیروزه عسکری

مصاحبه با پروفسور یحیی کمالی پور

محمد امامی

فعالیت روابط عمومی ها بر چه مداری می چرخد؟مردم مداری اولویت دارد یا مدیرمداری؟

سید غلامرضا کاظمی دینان

عصر ما عصر رشدو توسعه همه جانبه تمدن بشری است

مصاحبه کننده :فیروزه عسگری

دیدگاه برنامه ریزان فرهنگی پیرامون چالشها و فرصتهای روابط عمومی درکشور

سهیلا ذکایی،

همراه با تکنولوژی نوین Podcast

ترجمه دکتر یونس شکرخواه

پارک‌های نوآوری در دروپا 2008

میرزابابا مطهری نژاد

تحمل عقیده مخالف کلید دستیابی به نوآوری و شکوفایی

دکتر یونس شکرخواه

دنیای قدیم نو

سهیلا ذکایی

ارتباطات و فرهنگ

جواد قاسمی

روابط عمومی الکترونیک، موانع و راهکارها

ابوالقاسم حکیمیان

بانکداری بدون ربا - لزوم تحول در حوزه بازارپولی

دکتر یونس شکرخواه

تابلو دیجیتال تبلیغات چیست؟

دکتر یونس شکرخواه

تبلیغات بیرون از خانه چیست؟

خسرو رفیعی

انقلاب در فعالیت های حرفه ای روابط عمومی

دکتر یونس شکرخواه

آشنائی با مفهوم تبلیغات در نقطه خرید

مهدی باقریان

روز جهانی روابط عمومی

Bagherian

Global day of Public relations

ابوالقاسم حکیمیان

تبلیغ

دکتر حمید نطقی، بنیانگذار و پدر روابط عمومی ایران

جواد قاسمی

روابط عمومی ها و بحران کمبود متخصص ارتباطات

دکتر کاظم معتمد نژاد

هنوز برنامه‌ای برای سیاست‌های ارتباط دور نداریم

خسرو رفیعی

ایجاد انگیزه هنر روابط عمومی

سعید سامی مهربانی

بررسی تطبیقی نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمانهای تولیدی صنعتی و فرهنگی کشور

کاظمی دینان

چگونه شخصیت سازمان شکل می گیرد؟

داوود رهبرانی

دیوان سالاری دولتی و حلقه مفقود روابط عمومی

داوود رهبرانی

روابط عمومی خطوط قرمز و چالشهای پیش رو

سی. دوین هاستینگز

من و مشتریانم

قاسمی

روابط عمومی یک الزام

قاسمی-نجاتی نصر

تغییر مفهوم کار وکارکنان در روابط عمومی الکترونیک

دیوسالار

آیا روابط عمومی به مثابه چشم، گوش و پیشانی سازمان است؟

مطهری نژاد

همراه با رویدادهای مثبت و منفی روابط عمومی

زهرا خضری

ضرورت پژوهش در روابط عمومی

جواد قاسمی

الگوسازی در روابط عمومی

بررسی روابط عمومی دیجیتال و نقش آن در بهبود اطلاع‌رسانی

تحقق روابط عمومی الکترونیک نیازمند اصلاح ساختار روابط عمومی‌هاست

عبدالله شهریوری

روابط عمومی الکترونیک را از «رجا» بیاموزیم

فرزانه خرقانی

روابط عمومی‌ها در جهان، شاهرگ مهم اطلاعاتی محسوب می‌شوند

امیر ترقی‌نژاد

درباره نشریه داخلی سازمان‌ها : ابزاری در دست روابط عمومی‌ها

چنگیز محمودزاده

روابط عمومی‌های توجیه‌گر باید برچیده شوند

نوید اسدپور

کابینه 70 میلیونی و جایگاه روابط عمومی‌ها

زنده‌یاد مجتبی جبل عاملی

مدیریت روابط عمومی‌ و روابط عمومی برای مدیریت

رضا روئیگری زواره،‌ غلامرضا قربانی، ابوالفضل بنار

روابط عمومی تشریفاتی

امیر ترقی‌نژاد

مدیریت راهبردی و روابط عمومی

ژاکی لتانگ، ماگداپشکا

نگرش اقتصادی به روابط عمومی

ارتباط دو سویه روابط عمومی و رسانه‌ها

امیر ترقی‌نژاد

روابط عمومی و گیر افتادن در دام مشکلات

مجید میرشکار

آسیب شناسی سیاسی کارکردهای روابط عمومی

حسن خسروی، امیر خسروی

ویژگیهای یک سخنرانی اثربخش (نگرشی کاربردی)

ندا نجاتی نصر

نگاهی به طرح تکریم ارباب رجوع و مردم مداری در “‌هما ”

ابراهیم رستمیان مقدم

سخنی در باب نقش و کارکرد روابط عمومی

حیدر ایمنی

استقلال حرفه ای در روابط عمومی؛ رویکردهایی که وجود ندارد.

حسین امامی

مناسبات ناسالم روابط عمومی ها و رسانه ها

حسن خسروی - مدرس روابط عمومی و ارتباطات و علوم قرآنی

مروری بر جایگاه گفتگو، روابط عمومی و ارتباطات در قرآن کریم

ندا نجاتی نصر

روابط عمومی یکی از اعمال ازروی برنامه مدیریت است که به منظور کسب تفاهم، وتداوم تفاهم صورت می گیرد

جعفر بخشی بی نیاز

روابط عمومی یک شوق اداری است نه یک شغل اداری

اقتباس: کتاب جامع روابط‌عمومى

انجمن‌ها و نهادهای حرفه‌ای و تخصصی روابط‌ عمومى در جهان و ایران، ضرورت‌ها و نقش‌ها

علی میرسعید قاضی

انواع روابط‌ عمومی، روابط‌عمومی توجیه‌گر، تبیین‌گر و تحلیل‌گر

Robert A. Kelly